Boekverfilmingen in ons nieuwe programma

In ons nieuwe filmprogramma 8 februari – 21 maart zijn 3 boekverfilmingen opgenomen. We lichten ze even kort toe.

Het Leven Is Vurrukkulluk
Een film over liefde en verlangen

Verfilming van de beroemde, sprankelende roman (1961) van Remco Campert, die ook een gastrol vervult. Dit onweerstaanbare, bijna achteloos en tegelijk sierlijk opgeschreven verhaal over mensen op zoek naar de liefde, is nu eindelijk verfilmd door Frans Weisz. Daardoor ging een lang gekoesterde wens van deze regisseur in vervulling.

De film volgt twee vrienden, Mees (Reinout Scholten van Aschat) en Boelie (Géza Weisz). Zij worden in het Vondelpark verliefd op hetzelfde meisje (Romy Lauwers). Hun dag begint mooi en lijkt vervuld van liefde en marihuana, maar eindigt helaas minder vurrukkulluk!
Tegelijkertijd volgen we het getrouwde stel Etta (Anniek Pheifer) en Ernst-Jan (Teun Kuilboer). Ernst-Jan denkt dat Etta vreemdgaat en probeert haar te betrappen. Ondertussen bloeit bij oud-geliefden Rosa (Willeke van Ammelrooy) en Kees (Stefan de Walle) – die elkaar toevallig tegenkomen – weer voorzichtig de liefde op.

De 88-jarige dichter, schrijver en columnist Campert schrijft nog steeds poëzie en proza en was nauw bij de verfilming van zijn roman betrokken. Weisz regisseerde grote publieksfilms en werkte met veel grote acteurs uit de Nederlandse film- en theaterwereld.
Het filmscript van Het Leven is Vurrukkulluk lag overigens al klaar. In 1962 schreven Campert en Weisz meteen een filmscript, maar zij kregen de financiering niet rond.

Op donderdag 8 februari om 19.15 uur is dit de titel van Boek en Film; hiervoor zijn nog enkele plaatsen beschikbaar, let die dag op de gewijzigde aanvangstijd.

The Glass Castle
De veerkracht en vergevingsgezindheid van kinderen

The Glass Castle is gebaseerd op de memoires van schrijfster Jeannette Walls. De jonge Jeannette (Brie Larson) groeit op in een dysfunctionele familie met een dromerige kunstenares als moeder (Naomi Watts) en een excentrieke en alcoholische vader (Woody Harrelson). Hij belooft zijn kinderen een fantasiewereld ter afleiding van hun armoedig bestaan, maar hij gaat vaak ook erg onverantwoordelijk te werk. The Glass Castle is gebaseerd op de memoires van schrijfster Jeannette Walls.Beeld dat steeds terugkeert in deze film is een volgeladen auto. Als Jeanettes non-conformistische ouders de huur weer eens niet kunnen betalen, de overheidsbemoeizucht moe zijn of simpelweg te onrustig om op één plek te blijven, wordt alles en iedereen in de auto geladen. Onbestemde verten tegemoet.

Jeannette wordt verscheurd door de tegenstellingen binnen het gezin. Er is heel veel liefde aanwezig, maar er gaat ook heel veel mis. Als Jeannette volwassen wordt, besluit ze voorgoed afscheid te nemen van het armoedige nomadenbestaan.

Call Me by Your Name
Zomerse ode aan de liefde

Zomer 1983. Oliver, een 24-jarige Amerikaan, arriveert in Italië om professor Perlman bij te staan. Hij maakt grote indruk op diens zeventienjarige zoon Elio, die tot zijn eigen schrik en verbazing verliefd wordt op Oliver. Er heerst meteen een broeierige spanning, die langzaam aan kracht wint. Film van Luca Guadagnino (Io Sono L’Amore) die zich richting Oscarnominaties en andere prijzen spoedt.
Guadagnino toont ons na A Bigger Splash en Io Sono L’Amore nogmaals zijn gigantische talent om broeierige passie op het grote scherm voelbaar te maken. Ook visueel valt veel te genieten. Natuurpracht wordt gevat in tijdloze beelden en de montage draagt subtiel bij aan de beleving van de toeschouwer.
Timothée Chalamet (Elo) en Armie Hammer (Oliver) zijn ieder moment geloofwaardig. Niet alleen hun fysieke samenspel, ook elke handeling tussen de twee getuigt van een grondig inzicht in de psychologie van hun personages. Chalamet beleeft hier een weergaloze doorbraak. Dat een acteur van zijn leeftijd al met zo’n lef en inzicht de passie en pijn van een eerste liefde weet over te brengen is ongelooflijk. Een Oscar zou volledig terecht zijn, al was het maar voor het eindshot van een verscheurde, in het haardvuur turende Elio. Sufjan Stevens zorgde voor een al even warme, oorstrelende soundtrack.

Op donderdag 8 maart om 19.15 uur is dit de titel van Boek en Film; hiervoor zijn nog enkele plaatsen beschikbaar, let die dag op de gewijzigde aanvangstijd.

 Reserveren voor een van deze voorstellingen kunt u hier.
30.1.2018
 

Comments are closed.