Wang Xiaoshuai is een van de eerste onafhankelijke Chinese filmmakers die realistische, en soms grimmige films maakte. Zijn film 11 Flowers is een innemende paradox en tevens zijn meest autobiografische film. Ook is dit levendige portret van China ten tijde van de Culturele revolutie, zijn meest klassiek vormgegeven film.
Wang Han is elf jaar en groeit op in een provincieplaatsje op het platteland van China. Het kalme, alledaagse leven waarin de volwassenen in de fabriek werken en de kinderen naar school gaan, wordt wreed verstoord wanneer tijdens het spelen Wangs nieuwe, met veel moeite gemaakte overhemd, wordt gestolen.
De dader blijkt een ontsnapte, van moord verdachte man te zijn. Wang is bang voor de bedreigingen van de man en durft thuis niet de waarheid te vertellen.
Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van een jongetje dat met zijn vrienden ontdekt wat ware loyaliteit inhoudt, maar ook de harde klappen van het leven ervaart. De film schetst tegelijkertijd ook een portret van een samenleving die erg lijdt onder een hardvochtig regime. De gevolgen van de Culturele Revolutie zijn voor iedereen in het dagelijks bestaan merkbaar. Er is armoede en geweld: de vader van Wang Han, een intellectueel, doet noodgedwongen handwerk en komt hardhandig in aanraking met het rode leger.
11 Flowers heeft veel autobiografische elementen: zo werd Wang Xiaoshuai in het zelfde jaar geboren als de hoofdrolspeler.