We hoeven maar wat titels te noemen en dan weten we meteen dat Tykwer een breed scala aan onderwerpen in zijn films aan de orde stelt: Lola rennt, der Krieger und die Kaiserin, en daarna in zijn Amerikaanse periode Perfume, The International, Heaven. In Drei stelt hij zich de vraag of je van twee mensen tegelijk kunt houden?
Hanna en Simon zijn al twintig jaar samen en hun leven kabbelt vrij gemoedelijk voort. Van kinderen is het nooit gekomen. Hanna wordt al gek bij het idee kinderen te moeten opvoeden! Zij leeft zich helemaal uit in haar werk als programmamaakster bij de tv, waar ze interviews doet over wetenschappelijke vraagstukken.
Simon is kunstbouwer, dat wil zeggen: hij zet ontwerpen van kunstenaars in elkaar. Doordat ze allebei opgaan in hun werk, leven ze privé wat langs elkaar heen. Dan loopt Hanna via haar werk Adam tegen het lijf, hij is wetenschapper en zal haar eens laten zien wat hij in zijn laboratorium zoal uitvoert. Hij onderzoekt stamcellen. Zij valt als een blok voor de vrolijke, stoere Adam en dan komt van het een het ander.
Toeval bestaat niet, maar door samenloop van omstandigheden lot komt Simon Adam tegen in het zwembad. En Adam laat merken dat hij wel in is voor een ‘intiemer contact’. Simon, niet beter wetend dan dat hij hetero is, gaat voordat hij het goed beseft het avontuur van het onbekende aan. En dan gaat hij ook volledig voor de bijl! Dan is het natuurlijk wachten op het moment dat Hanna, Simon en Adam elkaar gedrieën tegen het lijf lopen.
Tykwer is er goed in geslaagd de dilemma’s van deze drie mensen neer te zetten en weet op een toegankelijke manier de kijker met zijn verhaal te bereiken. Zonder een oordeel te vellen, zorgt hij ervoor dat de kijkers nog lang na kunnen praten.