In Corinna Belz’ documentaire Gerhard Richter – Painting zien we kunstschilder Gerhard Richter aan het werk in zijn Keulse studio, schilderend aan een reeks grote doeken. Deze documentaire vertonen we naast de film Werk ohne Autor van Florian Henckel van Donnersmarck, gebaseerd op Richters leven. Richter (1932) beroemd om zijn zowel fotorealistisch als abstract werk, is overigens niet blij met Henckels film.
Gerhard Richter bezocht de Kunstacademie van Dresden en schilderde daarna vooral realistisch werk totdat zijn aandacht verschoof naar de abstracte en expressionistische kunst die hij zag tijdens een bezoek aan West-Duitsland.
Belz’ documentaire laat de echte Gerhard Richter zien in zijn Keulse studio. De 79-jarige kunstenaar die in 1961 vanuit de DDR naar West-Duisland vluchtte, werkt aan een aantal grote, abstracte doeken waarop hij met dikke kwasten en planken verf aanbrengt en vervolgens weer laag voor laag weg schraapt. De hypnotiserende beelden van dit proces van creatie en afbraak maken de film tot een kunstwerk op zich.
Dat Belz überhaupt toestemming kreeg om hem te filmen is uitzonderlijk. Richter geeft zelden interviews en hij laat zich al helemaal niet graag filmen.