Wat weten we van de rijke muzikale cultuur van Iran? Dat vroeg documentairemaker Frank Scheffer zich af toen hij de Iraanse componist, dirigent Nader Mashayecki ontmoette. Scheffer zag in hem een zielsverwant en besloot hem een aantal jaren te volgen.
Mashayecki was in Teheran bezig met het opzetten van een symfonieorkest. Heel gewoon in de westerse wereld. Maar in Iran is westerse klassieke muziek vloeken in de kerk.
Nadat president Ahmadinejad aantrad werd alle vrije expressie aan banden gelegd. Mashayecki werd tot ongewenst persoon verklaard en vertrok naar Wenen.
Scheffer zag een tv-optreden van Mashayecki en was meteen gefascineerd. In zijn documentaire zet hij de Iraanse muziekcultuur op poëtische wijze neer. Als mensen in een dictatuur leven uiten ze het onzegbare via muziek en literatuur.
In de documentaire Gozaran voert Mashayecki ook muziek van Mahler op. Ook een buitenstaander, die in zijn tijd de muziektraditie op de schop nam. Het opmerkelijke is dat Iraniërs zich herkennen in Mahlers muziek. Maar Mashayecki zet ook rustig een stuk van Zappa op het programma. Als het moet gespeeld op Iraanse traditionele instrumenten.
Toch moet hij steeds weer opnieuw de strijd aangaan om de Iraniërs te winnen voor westerse (lees: christelijk en joods georiënteerde) muziek. Tijdens de opnamen was hij bezig een stuk van Arvo Pärt in te studeren met zijn orkest!