In de eerste tien minuten van het Poolse drama In the Name Of lijkt hoofdpersoon Adam niet helemaal te passen in het gebruikelijke beeld van een pastoor. Hij draagt merkkleding, heeft een jeugdig kapsel en hippe baard, skypet met zijn zus en jogt op muziek op zijn iPod. Adam heeft als priester een belofte van kuisheid afgelegd. Logisch dus dat hij niet ingaat op de toenaderingspogingen van de knappe Ewa.
Toch krijg je als kijker al snel het idee dat er meer steekt achter zijn afwijzing. Hij kampt wel degelijk met verdrongen verlangens, maar die hebben waarschijnlijk eerder te maken met zijn onderdrukte homoseksualiteit.
Na enkele eerdere aanstellingen is Adam nu gestationeerd op het Poolse platteland, waar hij in een jongensinternaat ontspoorde tieners op het rechte pad probeert te houden. Zijn inzet en invloed zijn onbetwist, tegelijkertijd is de verleiding groot omdat hij nu eenmaal op (jonge) mannen valt. De film laat in het midden of hij ooit eerder over de schreef is gegaan.
Acteur Maja Ostaszewska toont Adams innerlijke tweestrijd in een aangrijpende menselijke drama dat in het nog altijd streng katholieke Polen waarschijnlijk beschouwd wordt als een provocatie.