Voorfilm bij Joy
Bij de film Joy die we op donderdag 30 december en zaterdag 1 plus zondag 2 januari vertonen zit de korte voorfilm Sunset on a rooftop (ook Gouden Kalf winnaar). De film duurt 10 minuten en de regisseur is Marinus Groothof.
De NAVO-bombardementen op Belgrado in 1999 lijken op het eerste gezicht weinig gevolgen te hebben voor een groep plaatselijke jongeren. Enthousiast vertelt Ivana haar vriendin dat ze zwanger is, al reageert haar vriend Matej nog wat nukkig. Maar tijdens de zonsondergang uit de titel blijken de levens van de groep jongeren uit deze melancholieke film letterlijk te worden gekleurd door de schermutselingen.
Joy
Waarom de film Joy van Mijke de Jong bij de première in april 2010 maar op 1000 bezoekers bleef steken, zal altijd een raadsel blijven. Er moest een Nederlands Filmfestival aan te pas komen om de film de waardering te geven die deze verdient: Het Gouden Kalf voor de beste film!.
Alleen al het naturel acteren van Sandra Maas, zo weggeplukt van haar werkplek als vrijwilligster voor de kinder- en jongerenrechtswinkel, is erg indrukwekkend. Het lijkt alsof Sandra zelf is overkomen wat Joy overkwam. Als baby werd ze te vondeling gelegd, haar naam op een vodje papier op haar kleren gespeld. Dan volgt een leven in kindertehuizen en komt ze op 18-jarige leeftijd in de spoelkeuken terecht.
Joy heeft een muur om zich heen van hardheid, maar daarachter bevindt zich een zachtaardig karakter. De vraag blijft wringen wie haar echte moeder is. Ze heeft ooit wel een poging gedaan erachter te komen via officiële instanties, maar die vertelden haar simpelweg dat haar moeder geen contact wil. De behoefte om haar te ontmoeten en leren kennen, blijft echter knagen.
Dan komt Joy achter het adres van haar moeder en begint ze een zoektocht naar haar. In eerste instantie krijgt ze steun van haar vriendinnen. Maar al gauw krijgen zij genoeg van haar obsessieve zoektocht. Bovendien heeft ze nooit geleerd met emoties om te gaan, behalve impulsief of explosief. Ook dat draagt er aan bij dat mensen snel afhaken en ze alleen komt te staan. Zal het haar toch lukken haar moeder voor zich te winnen en daarmee haar eigen gemoedsrust? Ze heet toch niet voor niks ‘Joy’?
Joy is het slotstuk van een trilogie van Mijke de Jong over jonge meiden op weg naar de volwassenheid. De eerste twee delen Bluebird en Het zusje van Katia zijn op zichzelf staande films. En dan nu Joy, een film die terecht werd bekroond .