De filmkomedie is een van de oudste, en nog altijd een van de populairste genres binnen de cinema. En hoewel er vaak wat neerbuigend over gedaan wordt, zijn het vaak juist komedies die zich vastzetten in het collectief geheugen. Wie herinnert zich niet ‘the Dude’ uit The Big Lebowski (Joel en Ethan Coen, 1998)? Lachen om iemands sulligheid is een vrij directe vorm van humor. Maar humor kan ook een serieuze ondertoon hebben, Je lacht, omdat huilen te pijnlijk is. Denk bijvoorbeeld aan de gekruisigde Jezus die ‘Always look at the bright side of life’ zingt in The Life of Brian (Terry Jones, 1979).
Jan Salden, filmdocent met een bijzonder gevoel voor humor, laat tijdens twee lezingen zijn licht schijnen op het thema humor in de film.
De eerste lezing handelt over twee subgenres van de filmkomedie. De romantische en de anarchistische komedie. Vragen die aan de orde komen: wanneer ontstond de romantische komedie precies en waarom is het publiek er zo gek op? Over de anarchistische komedie: waarom heeft dit genre zich nooit heeft gehouden aan de heersende waarden en normen, waardoor floreert het zo goed in een bepaalde tijdsgeest en waarom spelen menselijke frustraties zo’n grote rol?
Lezing twee gaat in op filmkomedies met een duidelijk eigen signatuur. Wat maakt een Jacques Tati-film een Jacques Tati-film? En wat is zo typerend aan de films van Todd Solonz? Ook wordt aandacht besteed aan de wijze waarop filmkomedies kritisch reflecteren op een tijdperk of samenleving.
Tijdens de lezingen worden filmfragmenten vertoond, en is er gelegenheid om vragen te stellen en met elkaar in gesprek te gaan.
De lezingen kunnen onafhankelijk van elkaar gevolgd worden.
Dit evenement is mogelijk gemaakt door Kunst en Cultuur Gelderland.