Alles draait om de acteurs in de mooie ingetogen nieuwe film van de Franse regisseur Philippe Lioret. Hij maakte eerder indruk met Welcome en weet opnieuw subtiel en ingetogen een spannend en schrijnend verhaal te vertellen.
Parijzenaar Mathieu (Pierre Deladonchamps), 33 jaar, komt er na de dood van zijn vader achter dat hij wel degelijk een vader heeft gehad en dus niet zomaar verwekt is door een onenightstand, zoals zijn moeder hem altijd verteld heeft. Op een dag wordt hij gebeld door ene Pierre uit Canada die vertelt dat Jean, Matthieu’s vader, is verdronken. Hij hoort van Pierre dat zijn vader in Quebec woonde en daar een gezin had. Hij heeft een pakje voor Mathieu achter gelaten.
Mathieu besluit naar de begrafenis te gaan en komt er achter dat niemand van zijn bestaan weet. Behalve Pierre, de beste vriend van Jean. Die neemt hem, met tegenzin, onder zijn hoede. Mathieu ontdekt langzamerhand wat voor man zijn vader was.
De plot rondom alle familiegeheimen en de mysterieuze dood van de vader in de film, die is gebaseerd op een boek van Jean-Paul Dubois, is best complex. Maar Lioret houdt Le Fils de Jean ingetogen en bescheiden.