Majesteit is het speelfilmdebuut van Peter de Baan, die eerder al de tv-films De Kroon en De Prins en het Meisje maakte. De film pretendeert niet een overzicht van het hele leven van Beatrix te geven, maar concentreert zich op een specifiek moment in haar koningschap.
Voor Prinsjesdag wil minister- president Balkenende een verandering doorvoeren in de tekst van de Troonrede. Koningin Beatrix (Carine Crutzen) wil dat er: “ondubbelzinnig maatregelen genomen worden om de honger in Afrika een halt toe te roepen.” Balkenende pleit voor een niet-expliciete verwijzing onder de noemer “Een fonds voor vrede en stabiliteit”. Deze tweestrijd vormt de plot.
In de zwart-wit gefilmde flashbacks komt niet alleen de geschiedenis van Beatrix en Prins Claus aan bod, maar ook die van Prins Willem-Alexander en Prinses Maxima, en die van Prins Friso en Mabel. Hierdoor krijgt de kijker vooral antwoord op de vraag: “Hoe zat het ook alweer?”.
Majesteit weet de aandacht van de kijker al meteen in de openingsscène te vangen wanneer Carine Crutzen als Beatrix met haar handen voorovergebogen op een doodskist leunt. In een volgende scène zien we haar aan de ontbijttafel. Ze smeert een beschuitje dat breekt, steekt een sigaret op en drukt die vervolgens uit in de yoghurt.
De grootste uitdaging voor Crutzen was de zoektocht naar de persoon achter het staatshoofd. ”Koningin Beatrix heeft een belangrijke rol, maar daarnaast is ze ook gewoon mens. Ik vond het spannend om uit te vinden wie ze nou eigenlijk is en wat het beeld is dat de mensen van haar hebben.”Peter de Baan, heeft er alles aan gedaan om Majesteit een mooie uitstraling mee te geven. Hij nam ondermeer scènes op in Afrika en vroeg jazztrompettist Eric Vloeimans de filmmuziek te componeren.