Hitchcocks kijk op de Amerikaanse samenleving anno 1954
Regisseur: Alfred Hitchcock - James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Raymond Burr - 1954 - 1 uur 52 minuten

Met twee films eert Filmhuis Zevenaar dit najaar,in samenwerking met EYE, de meest iconische en invloedrijke Britse regisseur aller tijden, Alfred Hitchcock.

Hitchcocks beroemde thriller over een fotojournalist (James Stewart) die zijn been heeft gebroken en zijn overburen bespioneert door een verrekijker. Hij probeert zijn vriendin (Grace Kelly) te overtuigen dat hij vanuit zijn rolstoel een moord heeft gezien. De film appelleert sterk aan onze voyeuristische gevoelens. De camera verlaat de kamer nauwelijks, waardoor het gezichtspunt van hoofdrolspeler en kijker samenvallen.

Alfred Hitchcock probeerde de grenzen van zijn eigen thrillergenre op te rekken met deze film. Eigenlijk leek het hem niet om de suspense te gaan, maar om maatschappijkritisch commentaar te kunnen leveren. Door de verrekijker zien we de overburen totaal langs elkaar leven en zich niet om elkaar bekommeren. Aan het eind van de film krijgen deze New Yorkers toch nog contact met elkaar. Een oude vrijster wordt door de muziek van haar pianospelende buurman zelfs van zelfmoord gered.
De cameravoering appelleert sterk aan onze voyeuristische gevoelens. De camera verlaat de kamer slechts één keer, waardoor het gezichtspunt van hoofdrolspeler en kijker samenvallen.

Rear Window herbergt alle typische Hitchcock karakteristieken: droge humor, suspense, zorgvuldig verborgen erotische spanning, fraai gestileerd camerawerk en prachtige opnamen in technicolor die de blauwgroene ogen van Kelly lieten uitkomen als nooit tevoren.

SPEELTIJDEN