Filmmaker Martin Scorsese volgde The Rolling Stones en filmde in de herfst van 2006 hun optreden in het beroemde Beacon Theater in New York. Hij schakelde de allerbeste cameramensen en meest bekroonde cinematografen ter wereld in om de documentaire tot het hoogst mogelijke niveau te tillen. Het resultaat is een verbluffende filmervaring over, met en van de Stones. Iedere zichzelf respecterende muziekliefhebber moet dit beleefd hebben!
Martin Scorsese regisseerde al eerder de zeer goed ontvangen No Direction Home over Bob Dylan en The Last Waltz: het klassieke concert van The Band.
Hoewel Mick Jagger liever een groter dan groot optreden had willen filmen, in Rio de Janeiro 2006 voor 1 miljoen mensen, is het Scorsese gelukt om het concert in een kleine theaterzaal te filmen. Mick Jagger was het daar aanvankelijk niet mee eens, maar liet zich overtuigen dat het camerawerk ambitieuzer zou zijn dan ooit dan bij welke eerdere concertfilm ooit. Maar liefst achttien camera’s worden bemenst door een stal van Oscarwinnaars.
Shine A Light begint met een opzwepende, komische inleiding over de voorbereidingen voor de film, die ongeveer dezelfde functie heeft als een voorprogramma bij een concert. Scorsese die zich steeds meer profileert als een neurotische New Yorker à la Woody Allen (ook met dank aan zijn zware bril) worstelt met Jagger over het decor, de hinderlijke aanwezigheid van de camera’s en de set list, die Jagger maar niet wil overhandigen. Dat draagt allemaal bij aan de opwinding, nog voordat de Stones een noot hebben gespeeld
Of deze documentaire ons iets nieuws vertelt over The Rolling Stones kun je je afvragen. Maar we moeten de regisseur meegeven dat Shine a Light ons de fantastische sfeer op laat snuiven van een zeer creatieve, inspirerende band die zijn naam tot op de dag van vandaag meer dan waar heeft gemaakt. En zo heeft Scorsese weer een mooie titel op zijn naam staan.