Zonder de invloed van Edward Hopper zouden veel films er anders hebben uitgezien. Van het macabere landhuis in Hitchcocks Psycho tot de neonverlichting in Blade Runner, talloze cineasten lieten zich inspireren door de Amerikaanse schilder. Met Shirley: Visions of reality gaat regisseur Gustav Deutsch een stap verder. Hij reconstrueerde de schilderijen op imponerend minutieuze wijze.
Dertien van Edward Hoppers beroemdste schilderijen komen tot leven in zorgvuldig vormgegeven composities van de charismatische en politiek geëngageerde actrice Shirley. Net als in haar rollen wil ze de werkelijkheid bevragen, vormgeven en veranderen. Ze is boos op de politieke situatie maar geeft de moed niet op. In korte flitsen van radioberichten komen de grote historische gebeurtenissen voorbij van de Grote Depressie, de Tweede Wereldoorlog, het McCarthy-tijdperk en rassenconflicten tot aan het Kennedy-tijdperk en de burgerrechtenbeweging.
De Oostenrijkse regisseur Gustav Deutsch maakte naam met Welt Spiegel Kino (2005). In Shirley: Visions of Reality bewegen personages zich in heel precieze reproducties van Hoppers beroemde schilderijen. Hopper zelf haalde inspiratie uit de film noir: in doeken als New York Movie en Intermission verwees hij rechtstreeks naar de cinema. De beroemde Amerikaanse schilder beïnvloedde naast Alfred Hitchcock ook latere filmmakers zoals Jarmusch, Scorsese en Wenders.