Na zijn succesvolle film Control , een zwart-wit film over Ian Curtis, zanger van de Britse post-punkband Joy Devision, wilde Anton Corbijn, iets heel anders. Bekendere acteurs, ander tijdperk en in kleur. Resultaat is The American verfilming van het boek ‘A Very Private Gentleman’ van Martin Booth.
In deze film speelt George Clooney de rol van huurmoordenaar Jack, die zich opmaakt voor een allerlaatste klus na een debacle in Zweden. Voor de afsluitende missie moet hij wachten op het moordwapen. Daarvoor verkast hij naar een slaperig stadje in de Italiaanse Abruzzen, waar hij wacht op de opdracht van de mooie en raadselachtige Belgische Mathilde (Tekla Reuten).
Ondanks het feit dat Jack normaliter een afkeer heeft van menselijk contact, maakt hij kennis met een lokale priester en laat hij zich meeslepen in een romance met de mooie Clara, een prostituee. Hij wil een minder eenzaam bestaan en ziet eindelijk een uitweg om een ander leven te kunnen leiden.
Corbijn toont deze film het oog van een fotograaf. Het verhaal speelt zich vooral af in de schilderachtige bergdorpjes in de Italiaanse streek Abruzzo, maar hij maakt er geen toeristenfolder van. Hij toont de verlepte esthetiek van interieurs en leegstaande afgebladderde panden die wel een opknapbeurt kunnen gebruiken.
Alleen de breedbeeldtelevisies in de cafés verraden iets van de tijdgeest.
Clooney is voor het eerst van zijn leven in een seksscène te zien, al blijft het redelijk kuis. De film was, misschien wel mede daardoor, een onverwacht succes in de Amerikaanse bioscopen. Dat is nogal opmerkelijk want het is geen doorsnee thriller, maar meer een psychologische thriller.