The Beguiled speelt zich af tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog in een meisjesinternaat in het zuiden. De vrouwen in het internaat leven afgeschermd van de buitenwereld – tot de dag waarop een gewonde noordelijke korporaal wordt aangetroffen, die vervolgens wordt binnengelaten en verpleegd.
The Beguiled gebaseerd op de gelijknamige roman van Thomas P. Cullinan, is voor de tweede keer verfilmd. De eerste keer door Don Siegel met Clint Eastwood die de korporaal als een vrouwonvriende-lijke macho speelde.
De remake van Sophia Coppola, die dit voorjaar in Cannes de prijs won voor de beste regisseur, volgt in grote lijnen het verhaal van de originele film, maar is geen slaafse herhalingsoefening geworden. Haar kostuumthriller is heel duidelijk geschreven en geregisseerd vanuit een vrouwelijk perspectief, waardoor weer nieuwe spanningsvelden ontstaan. Naast de constante dreiging van de oorlog laait er een seksuele spanning op en tekent zich een venijnig generatieconflict af. De bedlegerige korporaal maakt daar volop gebruik van, maar Coppola onderstreept dat hij een gevaarlijk spel speelt dat nooit goed kan aflopen.
De casting is een schot in de roos. Colin Farrell als korporaal en Nicole Kidman als directrice Miss Martha spelen ijzersterk, maar ook de acteerprestaties van Kirsten Dunst en Elle Fanning mogen er zijn.