The Duke of Burgundy (naam van een vlinder) is een intelligente vertelling over een liefdesrelatie tussen twee vrouwen. De rollen zijn duidelijk verdeeld. De een speelt de bazin, de ander het sloofje dat af en toe gestraft moet worden. Of toch niet? Regisseur Strickland die eerder het verrukkelijke Berberian Sound Studio maakte, speelt virtuoos met onze verwachtingen en kantelt zo steeds het beeld dat we van de vrouwen en hun relatie hebben.
In een fraai, oud landhuis woont vlinderkenner Cynthia (Sidse Babett Knudsen, Borgen). Iedere dag komt huishoudster Evelyn (Chiara D’Anna) naar het landhuis om huishoudelijk werk te doen. Daar wordt ze niet bepaald vriendelijk onthaald. Bits snauwt Cynthia haar opdrachten toe, wanneer iets haar niet zint, volgt straf. De twee blijken verwikkeld in een langdurige sm-relatie, maar de rollen die ze vervullen, blijken niet zo stereotiep als het lijkt.
Strickland concentreert zich op de volstrekt geloofwaardige liefde tussen de twee vrouwen, die hun eigen tijdloze (en manloze) universum creëren.
Al speelt de meeste erotiek zich buiten beeld af, door de weelderige aankleding en de romantische soundtrack is The Duke of Burgundy een hommage aan de Europese, erotische kostuumfilm, een cult-genre dat in de jaren zestig en zeventig zijn hoogtijdagen beleefde.