The Light Thief bewijst dat er geen grootse special effects of gelikte acteurs en dialogen nodig zijn om de kijker van begin tot einde te boeien. Aktan Arym Kubat (1957) regisseerde het verhaal en vertolkt eveneens overtuigend de rol van de hoofdpersoon. De film vertelt het verhaal van de innemende, moedige elektriciën Svet-ake.
In het desolate bergdorp Kok-Moinok, Kirgizië, woont Svet-ake (‘meneertje Licht’) met zijn vrouw Bermet en hun dochters. In het voormalige Sovjetland heerst armoede. De wind ruist over het dorre landschap, waar kinderen vliegertje spelen met plastic zakjes aan een touwtje. Stroom is schaars en dus onbetaalbaar. Svet-ake helpt de dorpsbewoners stiekem stroom af te tappen, met gevaar voor represailles. Hij heeft een zelfgebouwde windmolen en droomt van een windmolenpark, dat het hele dorp kan voorzien van licht.
Ondanks de gebrekkige omstandigheden waarin ze leven, lijken de dorpsbewoners tevreden met wat ze hebben. Maar tijdens de dorpsverkiezingen lijkt de conservatieve maar geliefde burgemeester Esen het af te leggen tegen zijn zakelijke en vooruitstrevende concurrent Bekzat. Svet-ake staat tussen twee vuren: aan de ene kant leeft hij prettig met zijn familie in het dorp, hij steunt de dorpsbewoners, de burgemeester is zijn vriend. Aan de andere kant streeft hij naar vooruitgang en gaat in gesprek met Bekzat, die het dorp een economische en culturele boost willen geven.
Svet-ake piekert ook over een persoonlijke kwestie. Hoewel blij met zijn dochters, lijdt hij onder het gemis van een zoon. In een dronken bui smeekt hij zijn beste vriend om een zoon te verwekken bij zijn vrouw en vervolgens begaat hij in zijn wanhoop een ongeluk. Zijn lijden en zijn schaamteloze uitingen van emoties leiden zowel tot komische momenten als intens gevoelige scènes, zonder sentimenteel te worden.
De film intrigeert dankzij prachtig camerawerk en overtuigende acteerprestaties. De regisseur en hoofdpersoon zegt veel met weinig woorden. Uit vele scènes blijkt Svet-akes innige omgang met de mensen om hem heen. Maar in de lokale gebruiken zijn vermaak en wreedheid sterk met elkaar verbonden. En als dat tegen zijn rechtvaardigheidsgevoel indruist, schroomt Svet-ake om niet tegen anderen in te gaan. Ongeacht de gevolgen.