Laat alles achter je en begin opnieuw!
Regisseur: Benoit Jacquot - Isabelle Huppert, Jean-Hugues Anglade, Xavier Beavois - Frankrijk/Italië - 2009 - 1 uur 43 minuten

Villa Amalia is Benoît Jacquot’s verfilming van een roman van schrijver Pascal Quignard (Tous les matins du monde) en vormt alweer de vijfde samenwerking tussen Jacquot en actrice Isabelle Huppert. De hoofdrol in deze film is Huppert op het lijf geschreven.
In film-noir aandoende beelden zien we Ann (Isabelle Huppert) die haar vriend Thomas in de auto volgt naar het adres van wat een minnares blijkt. Juist wanneer ze ontdekt dat haar partner vreemdgaat, loopt ze een oude jeugdvriend tegen het lijf. Deze Georges (Jean Hugues Anglade) blijkt de katalysator waardoor Ann zonder veel drama efficiënt de banden met haar huidige leven breekt. Ze zegt haar concerten af, haalt haar huis leeg, verkoopt haar piano’s, en uiteindelijk ook haar huis. Dit alles zonder medeweten van haar partner Thomas, die nog wat vergeefse pogingen doet om haar voor zich terug te winnen. Hoewel ze zegt dat ze zijn misstappen hem niet kwalijk neemt, is voor haar duidelijk dat hun relatie over is. Ann neemt alleen jeugdvriend Georges in vertrouwen, stort zelfs haar geld op zijn rekening, en neemt een postbus op zijn naam. Geleidelijk blijkt dat Ann van alles en iedereen wil vluchten. Haar mobieltje moet weg, haar e-mailadres, credit cards, en zo stapt ze op de trein naar een onbekende bestemming. Haar bestemming vindt ze uiteindelijk in Italië, op Ischia, een eilandje in de golf van Napels, in een onbewoonde villa met uitzicht op zee.
De reactie van Ann op haar overspelige partner kan zo op het eerste gezicht wat al te heftig lijken. Maar Huppert weet geloofwaardig te maken waarom een succesvolle pianist en componist gedreven wordt tot iets waar misschien veel mensen wel eens over dromen maar wat weinigen ook echt doen.
Isabelle Huppert is een van de weinige actrices die deze hoofdrol op een dergelijke pakkende en intense wijze kan spelen. Het is Huppert zoals we haar gewend zijn te zien, mysterieus, soms wat ijzig, ongenaakbaar, fragiel, maar tegelijk krachtig, en met een blik meer zeggend dan met duizend woorden.
Een film voor de fijnproevers!

SPEELTIJDEN