In Carnage, de nieuwste film van regisseur Roman Polanski, voeren twee echtparen strijd op de vierkante meter. Dat samenzijn loopt uit op een adembenemend slagveld.
Twee puberjongens krijgen ruzie om iets onbenulligs, waarbij de ene een tand kwijtraakt!
De ouders van beide kanten komen bijeen om de zaak in het reine te brengen. Met een goed gesprek tussen verstandige volwassenen moet dat toch lukken!
Maar dat goede gesprek komt maar niet op gang. Eén van de vaders, Alan (Christoffer Waltz), zit voortdurend mobiel te bellen met een collega. Zijn vrouw, Nancy (Kate Winslet), geneert zich voor hem. Hij is beleggingsadviseur, dus het zal wel belangrijk zijn. Je voelt de onderhuidse irritatie!
De andere twee, Michael (John C. Reilly) en zijn vrouw Penelope (Jodie Toster), proberen steeds keer weer naar het eigenlijke onderwerp terug te keren. Even lijkt het erop dat ze zowaar tot een afronding komen. Maar dan opeens bedenkt Penelope, mensenrechtenactiviste, dat de jongens ook samen tot een vergelijk moeten komen. Alan en Nancy slaan daardoor zo op tilt, dat het venijn zich op elkaar richt. Daarmee escaleert de situatie, wederzijdse frustraties komen in het geding. Het lijkt alsof ieder elkaar in onbeschoftheid wil overtreffen.
Polanski, algemeen beschouwd als een groot regisseur, kan door zijn verleden niet overal filmen. Carnage speelt zich af in New York, maar werd gedraaid in Frankrijk. Voor de film doet dat er overigens niet toe: hij speelt zich bijna geheel af in een huiskamer. Een beperkte ruimte dus zoals in veel van Polanski’s films. De extreme close-ups in Carnage isoleren de personages. Het lijkt of ze steeds meer gevangen komen te zitten in het alsmaar donker wordende appartement.