In In a Better World worden de hoofdpersonen zwaar beproefd, maar desondanks krabbelen ze weer op. De originele titel Hævnen is Deens voor ‘wraak’, maar eigenlijk gaat de film meer over het tegengestelde daarvan: vergeving. Regisseur Susanne Bier (After the Wedding, Brothers) schakelt heen en weer tussen
onvoorstelbaar wreed geweld in Afrika en klein geweld in Denemarken en laat zien dat vergeving bij bepaalde wandaden haast onmogelijk is.
In de ene verhaallijn staat Anton centraal, een arts in een ontwikkelingsland, ver weg van huis. Sinds hij is vreemdgegaan wil zijn vrouw hem niet meer zien. Om zichzelf niet helemaal een mislukkeling te voelen helpt hij zieke en gewonde mensen in een Afrikaans land.
Hij komt voor een groot dilemma te staan als een zwaar gewonde rebellenleider zich bij de ziekenhuispost meldt. Iedereen kent hem als een wrede verkrachter en moordenaar en de vraag is: wanneer houdt vergeving op en is wraak toegestaan?
Dezelfde vraag krijgt de tienjarige Christian voorgeschoteld. Zijn moeder is kort geleden overleden en net als Anton heeft hij zijn eigen situatie niet onder controle. Ook hij probeert In plaats daarvan anderen te helpen. Twee keer is hij getuige van een vorm van zinloos geweld en twee keer slaat hij onevenredig hard terug. Onrecht wil hij uitbannen, maar dat keert zich tegen hem als zijn vriendje, de zoon van Anton, daar onbedoeld het slachtoffer van wordt.
Bier weet in een mum van tijd haar personages menselijkheid en diepgang mee te geven. Haar acteurs, ook de kinderen, spelen buitengewoon ingetogen. De prachtige cameravoering en goed geschreven dialogen voeren de kijker moeiteloos mee het verhaal in. In A Better World gaat over de manier waarop mensen uit elkaar groeien en elkaar weer vinden. Een prachtige film die terecht een Oscar won voor beste buitenlandse film.