5***** (Volkskrant) Fenomenaal
4**** (NRC) Ijzingwekkend
Iman maakt promotie en wordt onderzoeksrechter bij de revolutionaire rechtbank in Teheran. Zijn nieuwe positie legt hem, zijn vrouw en hun drie dochters onder een vergrootglas. De druk ligt hoog en Iman kampt met wantrouwen en paranoia, terwijl de politieke protesten in het land escaleren. Als zijn pistool opeens verdwijnt, verdenkt hij zijn eigen gezin en stapt hij over op drastische maatregelen…
De inmiddels verbannen filmmaker Rasoulof verweeft vakkundig politiek activisme met het drama van een onderling verdeelde familie in de Prix Spécial-winnaar van Cannes 2024. In het hedendaagse Iran is “de wereld veranderd” – “maar God niet”.
Deze woordenwisseling tussen een bezorgde vrouw en een conservatieve man vat het spannende The Seed of the Sacred Fig goed samen. De eerste helft lijkt zo uit het nieuws gegrepen: familieleden worstelen met de maatschappelijke onrust veroorzaakt door de mensenrechtenschendingen tegen vrouwen van de afgelopen jaren. Tienerdochters Rezvan en Sana zijn geschokt door het onzekere lot van hun vriendin Sadaf, die gewond raakte en gevangen is genomen tijdens een straatdemonstratie. Ondertussen wordt hun vader, Iman, benoemd tot onderzoeksrechter, en onder druk gezet om gearresteerde demonstranten overhaast te veroordelen. De tweede helft van de film is een hedendaagse thriller waarin de paranoïde Iman zich steeds feller tegen zijn vrouw en kinderen keert.
Filmmaker Mohammad Rasoulof ontvluchtte Iran om te ontsnappen aan een 8 jaar lange gevangenisstraf vanwege deze film. Rasoulof schetst hoe de alledaagse rituelen van het leven in Iran op nachtmerrieachtige wijze veranderen in de onderdrukking van een gezin verdeeld door religieuze en politieke overtuigingen en door een staatsapparaat dat weet hoe het de harten en het verstand van mensen kan vervormen.